maandag 6 juni 2011

Beurscommentaar van 3 juni;

-Het is voorlopig een totale niks-dag op de bekende Europese aandelenmarkten. Omzetten en koersbewegingen stellen helemaal niets voor. Net zo als de bereidheid om na te denken over de strekking van de beschikbaar gekomen berichten nauwelijks hoger dan nul is.

-Er wordt wel gewacht tot het 14.30 uur is en in de VS de nieuwste cijfers over de arbeidsmarkt daar bekend worden gemaakt. Dat moet dan het getal zijn waar handelaren/beleggers iets uit op moeten maken. Nodig is dat natuurlijk niet, want het grote beeld met betrekking tot de Amerikaanse economie is al wekenlang volkomen duidelijk en wordt (als dat nog kan) per dag nog helderder: sterk afzwakkende groei.

-Een tijdje geleden waren er in de VS drie groepen/factoren die verantwoordelijk waren voor het herstelverhaal: toenemende tekorten van de overheid, de (zeer) goed verdienende consumenten en de maak-industrie. En wat is er nou aan de hand? Sinds een paar weken zijn het precies de berichten met betrekking tot deze drie groepen/factoren die een heel stuk somberder aan het worden zijn. Wat daar dan de onvermijdelijke conclusie van is, kunt u ongetwijfeld zelf wel bedenken.

-Meer ellende. Nu in Japan. Daar zijn ze binnenkort toe aan hun echt zoveelste premier in een paar jaar tijd. Gaat het dan zo goed in Japan dat de verantwoordelijke autoriteiten zich dit allemaal kunnen permitteren? Nou, niet echt, om het eens extreem voorzichtig te formuleren. Er is een lange lijst met financieel/economische/maatschappelijke pijnpunten waarin Japan de 'trotse' koploper in de wereld is. En dan hebben we het nog niet eens over de series grote en onprettige consequenties van de tsunami eerder dit jaar. En waar zijn de verantwoordelijken druk mee? Een volgend rondje navelstaren. Het wordt tijd om veel medelijden te krijgen met de Japanse bevolking.

-Meer ICT-gekte. Nu over Groupon, die kortingsite die graag snel naar de beurs wil. Groupon is vooral goed voor de consumenten, maar Groupon wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een mislukking voor de beleggers. Wat Groupon kan, kan namelijk iedereen. Er zijn geen patenten, er is geen speciale kennis en de toetredingsdrempel voor hun diensten is minimaal. Oftewel, de resultaten van Groupon gaan zwaar tegenvallen. Sta daar even bij stil als de bankmannetjes gouden bergen beloven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten