dinsdag 8 februari 2011

-Het is opnieuw een nieuwsarme ochtend. Maar in tegenstelling tot eerdere dagen is dat voor de verandering eens geen goede reden om lekker te kopen. En dus is er sprake van een rustige stemming op de bekende Europese aandelenmarkten.

-Het blijft opmerkelijk hoe handelaren/beleggers keer op keer bereid zijn te geloven wat er door de commercie op allerlei plaatsen wordt voorspiegeld. Dat diezelfde commercie vaak creatief met de waarheid omgaat, lijkt helemaal niets uit te maken. Dat de consequenties van die opstelling het afgelopen decennium al twee keer serieus negatief waren (ICT-hype en de kredietcrisis), lijkt ook niets uit te maken. We gaan het gewoon nog een keer proberen, nu met het herstelverhaal.

-Een negatieve hoofdrol in dat proces wordt natuurlijk gespeeld door de media. Van de commercie kan verwacht worden dat ze hun realiteit zo prettig mogelijk willen presenteren, van de media mag verwacht worden dat ze daar kritisch naar kijken. En dat gebeurt op geen enkele manier. Kritiekloos worden persberichten overgeschreven, alle sales-mannetjes mogen ongehinderd hun verhaal vertellen en zelf iets uitzoeken lijkt al helemaal verboden te zijn. .

-Het is ongetwijfeld geen bewust beleid van de mediamannetjes/vrouwtjes om schoothondjes van de commercie te zijn, maar die opstelling leidt er wel toe dat het beeld wat het grote publiek van de realiteit krijgt zwaar vertekend is. Met alle langere termijn gevolgen vandien.

1 opmerking:

  1. Blijkt keer op keer dat we als mensheid weinig van het verleden leren. Daarnaast is er een neiging om "positief" te moeten denken.

    Ik denk dat de "mediamannetjes" niet allemaal bewust de zaak onjuist weergeven. Men conformeert zich eenvoudigweg aan het verhaal van de meerderheid en dat bepaalt de kleur van hun bril.

    Dat sommige overheden de bedoel bedonderen met hun berichtgeving is natuurlijk wel een kwalijke zaak. Nu is er met enige moeite wel inzicht te krijgen in de werkelijke situatie. Er is immers informatie genoeg beschikbaar.

    Helaas kijkt de gemiddelde Nederlander liever naar het NOS-journaal, P & W en "Boer zoekt vrouw".

    BeantwoordenVerwijderen