maandag 7 mei 2012


- De stemming wil er vanmorgen op de bekende Europese aandelenmarkten niet lekker in komen. Bijna alleen maar lagere noteringen met omzetten die trouwens maar weinig voorstellen. Berichten zijn er net zo min veel, maar de berichten die er zijn, zijn wel belangrijk.

- Eén daarvan is de uitkomst van de verkiezingen in Frankrijk waar gisteren Francois Hollande werd gekozen als de nieuwe president. Dat was niet zo verrassend, maar waar het nu om gaat is of Hollande en de Duitse kanselier Merkel in de toekomst bereid zijn om met elkaar samen te werken. Hoe moeizamer dat gaat, hoe moeilijker het wordt om de ontstane problemen in de eurozone op te lossen. Voorlopig wil Merkel vooral bezuinigen en heeft Hollande duidelijk gemaakt veel meer aandacht te willen besteden aan het herstel van de groei. En daar zijn de financiële markten nu tamelijk nerveus over.

- Dat hoeft niet in tegenspraak met elkaar te zijn als dat groeiverhaal maar betekent dat de politici structurele maatregelen willen nemen die de verschillende economieën flexibeler en bedrijfsvriendelijker moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan hervormingen van de arbeidsmarkt. Als daarentegen het idee is om de groei te stimuleren door lekker veel geld te lenen en dat dan te besteden, dan wordt het verhaal heel anders. Voor alle duidelijkheid; dat is het model waar men in het VK, in de VS en in Japan in gelooft, maar dat maar weinig succesvol is. En dan hebben we het nog niet eens over de langere termijn consequenties.

- De sfeer op de financiële markten staat overigens ook onder druk vanwege de laatste cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt die afgelopen vrijdag gepubliceerd werden. Die waren niet best, om het eens heel voorzichtig te formuleren, en wezen op geen enkele manier op een aantrekkende economische groei. Kijk daarvoor maar eens naar de loonontwikkeling of naar de participatiegraad en probeer te bedenken wat die impliceren voor die groei.

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen